Sosiaalisen median syötteissä näkyy yhä useammin rahapeliyhtiöiden sisältöjä. Mainokset lomittuvat sulavasti muiden julkaisujen sekaan ja niitä on joskus vaikea erottaa tavallisista postauksista.
Mainokset hyödyntävät tehokkaasti sosiaalisen median ominaisuuksia. Instagram-tarinat, TikTok-videot ja sponsoroidut julkaisut tavoittavat käyttäjiä monilla eri alustoilla, mikä tekee mainosten välttämisestä haastavaa.
Kasinobrändien markkinointi sosiaalisessa mediassa on hioutunut ammattimaiseksi. Houkuttelevat kuvat, värit ja viestit vetoavat erityisesti nuoriin aikuisiin, joten onkin hyvä tietää, miten suhtautua näihin sisältöihin kriittisesti.
Näin kasinobrändit rakentavat someilmettään
Kasinobrändeille sosiaalinen media on erittäin tärkeä kanava näkyvyyden ja yrityskuvan rakentamiseen. Ne luovat mielikuvia tarkoin harkituilla väreillä, kuvilla ja teksteillä, panostavat laadukkaaseen sisällöntuotantoon ja hyödyntävät alustojen uusimpia ominaisuuksia. Huoliteltu kokonaisuus sulautuu luontevasti muuhun somesisältöön ja hyödyntää ajankohtaisia trendejä.
Otetaan esimerkki. Hyvä brändinrakentaja on Lucky Casino Finland, jolla on (ruotsinkielinen) Instagram-tili. Brändin sivujen violetti ja kultainen väripari ovat tietoisia valintoja, joilla käyttäjään vedotaan värien keinoin. Violetti liitetään usein kuninkaallisuuteen, kun taas kulta symboloi menestystä ja vaurautta.
Lucky Casino käyttää markkinoinnissaan varsin yllättäviä elementtejä. 12 Fortune Dragons -pelin rinnalla näkyy Muay Thai -kamppailulajin sisältöjä, mikä vetoaa eritoten toiminnalliseen kohderyhmään. Tämä lähestymistapa laajentaa brändin vetovoimaa eri kohdeyleisöihin.
Vaikuttajamarkkinointi kasinoalalla
Somevaikuttajat ovat hekin tärkeässä asemassa kasinobrändien markkinoinnissa. Esimerkiksi suosittu lifestyle-vaikuttaja saattaa jakaa tarinoita kasinolta käsin tai esitellä pelisivuston käyttöä Instagram-tarinassaan. Vaikuttajamarkkinoinnin teho perustuu luottamukseen ja samaistuttavuuteen. Kun tuttu somekasvo suosittelee kasinopalvelua, viesti tuntuu henkilökohtaisemmalta kuin perinteinen mainos.
Kasinomarkkinointi poikkeaa paljon eri maiden välillä. Suomessa tunnetut somepersoonat esiintyvät harvoin suoraan rahapelimarkkinoinnissa. Sen sijaan ulkomaiset vaikuttajat ja urheilijat tekevät näkyvämmin yhteistyötä eri kasinobrändien kanssa.
Kaupallisten yhteistöiden läpinäkyvyys vaihtelee sekin. Vaikka laki edellyttää mainosten selkeää merkitsemistä, kaikki sisällöt eivät ole yksiselitteisesti tunnistettavissa maksetuksi mainonnaksi. Vaikuttajien postaukset herättävätkin usein keskustelua seuraajien keskuudessa. Kommenttikentissä näkyy sekä kritiikkiä että puolustavia näkökantoja rahapelimarkkinointia kohtaan.
Pelaajien someyhteisöt ja sisällöntuotanto
Rahapelaajat jakavat kokemuksiaan eri somekanavilla. Instagram-tileillä ja TikTokissa näkyy videoita pelikokemuksista ja -taktiikoista, joita muut käyttäjät kommentoivat aktiivisesti. Pelaajien keskinäiset yhteisöt muodostuvat usein tiettyjen hashtagien tai kanavien ympärille. Näissä ryhmissä jaetaan vinkkejä ja kokemuksia, ja sisällöissä korostuvat usein onnistumisen hetket.
Striimaus on yleistynyt pelikokemusten jakamisessa. Suoratoistona lähetettävissä videoissa pelaajat esittelevät reaaliajassa pelaamistaan ja keskustelevat seuraajiensa kanssa. Sosiaalisen median kasinoyhteisöissä käytetään omaa termistöä ja huumoria. Sisäpiirin vitsit ja meemit luovat yhteenkuuluvuuden tunnetta ryhmän jäsenten kesken.
Yhteisöjen jäsenet vaikuttavat toistensa näkemyksiin ja valintoihin. Jokaisen pelaajan on hyvä tunnistaa omat rajansa ja tehdä itsenäisiä päätöksiä someyhteisöjen vaikutuksista huolimatta.
Vinkit kasinosisältöjen arviointiin
Somessa näkyviin kasinosisältöihin kannattaa suhtautua riittävällä maalaisjärjellä. Tarkista aina julkaisijan tausta ja mahdolliset kaupalliset kytkökset rahapeliyhtiöihin. Uutisvirta sekoittuu helposti mainossisältöihin, joten on tärkeää erottaa luotettavat rahapeliuutiset markkinointisisällöistä.
Vastuullinen somekäyttö edellyttää omien rajojen tunnistamista. Jos huomaat kasinosisältöjen vaikuttavan käyttäytymiseesi, voit hallita näkemiäsi julkaisuja somekanavien asetusten avulla. Työkalujen avulla voit piilottaa, estää tai suodattaa sisältöjä avainsanojen perusteella ja rajata näkyviin vain sinulle tärkeät julkaisut.
Kasinoaiheisia julkaisuja kannattaa tarkastella kriittisesti. Mitä julkaisulla tavoitellaan? Onko kyseessä mainos, uutinen vai yksityishenkilön kokemus? Taustatietojen selvittäminen auttaa arvioimaan sisällön ja sen taustalla olevan rahapelialan toimijan luotettavuutta.
Mainokset esittelevät rahapelit tietystä halutusta näkökulmasta. Sisältöjä selatessa on hyvä muistaa suhtautua somessa esitettyyn sisältöön kriittisesti ja pohtia omaa suhtautumistaan pelaamiseen. Tarvittaessa apua ja lisätietoa rahapelaamisesta saa useista eri palveluista, kuten Peluurista.