Sosiaalinen media on tullut osaksi jokaisen arkipäivää – siellä jaetaan oman elämän käänteitä, ollaan mukana ystävien tärkeissä tapahtumissa ja seurataan julkkiksia sekä vaikuttajia.
Facebook oli ensimmäinen valtavaan suosioon noussut sosiaalisen median kanava, ja se on edelleen käyttäjämäärässä suurin. Sen perässä tulee Instagram, jonka suosio on erityisesti nuorempien keskuudessa Facebookia suurempi.
Nuoremman sukupolven osalta tärkeisiin sosiaalisen median kanaviin kuuluvat myös TikTok, Twitch ja Youtube, jotka keräävät Facebookia ja Instagramia enemmän aktiivisia käyttäjiä.
Sosiaalinen media tullut jäädäkseen
Facebook ei ollut ensimmäinen sosiaalisen median alusta, mutta sen käyttäjämäärät nousivat ennen näkemättömälle tasolle. Sen jälkeen perässä on seurannut useita muita sosiaalisen median kanavia, joiden idea poikkeaa hieman toisistaan.
Kaikilla niillä on kuitenkin valtava määrä käyttäjiä, ja sosiaalisesta mediasta on tullut monelle tärkeä osa arkipäivää. Sisältöä tuotetaan valtavasti, ja somessa jaetaan yhtä lailla onnistumisia urheilun saralla, työelämässä kuin tavallista arkea. Osa tileistä on omistettu sisustamiselle tai remontoimiselle, kun taas toisilla suoritetaan erilaisia haasteita.
Videoihin perustuvilla sosiaalisen median tileillä jaetaan erityisesti pelisisältöä, ja suosituimmat vaikuttajat ovat pelaajia. Videopelien ohella esitellään uudet verovapaat kasinot ja niiden pelivalikoimaa, ja rahapelaamisen harrastajat voivat löytää niistä uusia suosikkeja pelattavaksi.
Sosiaalisen median käyttäjät vaihtelevat alustalta toiselle, ja osa niistä on erityisesti tietyn ikäluokan suosiossa. Somesta voi tehdä nykyään myös ammatin, ja merkitys markkinointikanavana on jopa perinteisiä medioita suurempi.
Facebook käyttäjämäärältään suurin media
Facebook on edelleen käyttäjämäärältään suurin sosiaalisen median alusta, ja sillä oli vuoden 2024 lopussa yli kolme miljardia käyttäjää. Määrä on suuri, eikä käyttäjien aktiivisuus Facebookissa ole hiipunut vuosien myötä. Videoita katsotaan satoja miljoonia kertoja päivittäin, ja päivityksiä tehdään aktiivisesti.
Facebookissa jaetaan perinteisesti kuvia ja suhteellisen lyhyitä päivityksiä omasta elämästä. Se on käytössä myös yrityksillä, ja moni kuluttaja tutustuukin uuteen yritykseen ensin sen Facebook-sivujen kautta. Facebook Messenger tarjoaa puolestaan mahdollisuuden pitää yhteyttä ulkomailla asuviin ystäviin ja kysellä kuulumisia vanhoilta kavereilta.
Nykyään Instagramissa on kuitenkin paljon samaa kuin Facebookissa, ja se toimii monelle Facebookia aktiivisempana sosiaalisen median kanavana. Vaikka aktiivisten päivitysten erityisesti nuorten käyttäjien kohdalla Instagramia pienempi, ei Facebookin suosiolle näy loppua.
Instagram seuraa Facebookin perässä
Instagram oli aluksi paikka, jossa jaettiin kuvia omasta arjesta. Matkamuistoja ja muita tärkeitä tapahtumia ei tarvinnut enää taltioida vain kotialbumiin, vaan ne pystyi laittamaan kavereiden nähtäville Instagramiin.
Kuvat ovat edelleen tärkeä osa Instagramia, mutta siitä on tullut lisäksi paikka jakaa omia mietteitä, tekstejä ja videoita. Osittain päivitykset ovat saman tyyppisiä kuin Facebookissa, mutta monelle Instagram on näistä kahdesta aktiivisemmassa käytössä. Käyttäjiä on kaikkiaan kaksi miljardia, jolla se jää edelleen Facebookin taakse.
Instagramissa on myös valtava määrä sosiaalisen median vaikuttajia, ja Vappu Pimiän kaltaiset julkisuuden henkilöt jakavat sen kautta elämäänsä seuraajille. Suositut vaikuttajat tekevät myös yhteistyötä eri brändien kanssa, ja Instagramista voi saada tuottoisan ammatin.
TikTok on nuorten suosima alusta
TikTok tunnettiin aluksi nimellä Musica.ly, ja siellä jaettiin tanssivideoita. Tietyt tanssit menivät viraaliksi, ja käyttäjät jakoivat niistä omia versioitaan. Vaikka osa käyttäjistä nousi erityisen suosituksi, ei Instagramin kaltaisia mahdollisuuksia tienaamiseen ollut.
Myöhemmin nimi muuttui nykyiseen muotoon, ja samalla videoiden sisällössä on ollut iso muutos. Tanssivideot ovat edelleen osa TikTokin tarjontaa, mutta niiden lisäksi jaetaan videoita laidasta laitaan.
Vuoden 2024 lopussa TikTokilla oli 1,6 miljardia käyttäjää, ja se oli erityisesti nuoremman sukupolven suosiossa. Synkkänä pilvenä sen päällä on ollut Yhdysvaltojen uhkaus kieltää TikTok kokonaan, ja sitä varten on etsitty ratkaisua koko vuosi 2025. Uhkausten tiimellyksessä TikTok oli pois käytöstä maassa joidenkin päivien ajan, mutta ratkaisun etsimiseen saatiin lisäaikaa. Tulevaisuus on kuitenkin vielä epävarma.
Pelivaikuttajien suosiossa ovat YouTube ja Twitch
Näiden kolmen sosiaalisen median alustan lisäksi suosituiksi ovat nousseet palvelut, joissa voi jakaa pidempiä videoita. Näistä ykköspaikkaa pitää YouTube 2,5 miljardilla käyttäjällä, ja sen perässä tulee erityisesti pelisisällöstään tunnettu Twitch.
Molemmissa jaetaan valtava määrä videoita päivittäin, ja aiheet vaihtelevat laidasta laitaan. Monelle käyttäjälle ne ovat perinteistä televisiota tärkeämpiä, ja illan ohjelmana katsotaan suosikkivaikuttajan videoita tv-sarjojen sijaan.
Jokaiselle sosiaalisen median kanavalle riittää käyttäjiä, mikä kertoo niiden merkityksestä. Vaikka Facebookin valta-asema näyttää vankkumattomalta, saattaa tilanne muuttua uusien käyttäjien myötä tulevaisuudessa.
Leave a Reply