Tee tästä pimeä Tee siitä kevyt
Aiotko markkinoida kasinoita Instassa? Perehdy ensin tähän sanastoon
Suomalaiset ja Instagram – tunnetko jo nämä vaikuttajat

Suomalaiset ja Instagram – tunnetko jo nämä vaikuttajat

Suomalaiset ja Instagram – tunnetko jo nämä vaikuttajat Suomalaiset ja Instagram – tunnetko jo nämä vaikuttajat

Instagramista on tullut monen suomalaisenkin työväline, aina ammatiksi saakka. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että henkilöt tuottavat sisältöä kanavalleen, mikä sitten houkuttelee seuraajia niin paljon, että puhutaan jo vaikuttajista, ja vaikuttajamarkkinoinnista. Suomessa jo 10 000 seuraajan kerääminen on kohtuullinen tulos, mutta varsinaiset huiput keräävät satoja tuhansia seuraajia. Tekemällä mitä?

On sitten sisältö lifestyle, casino, urheilu, pelit, muoti, kauneus tai mikä sitten onkaan, jokaiselle kiinnostavalle ja jatkuvalle feedille löytyy seuraajansa. Katsotaan tällä kertaa lähemmin paria valittua vaikuttajaa, ja heidän tapaansa saada seuraajia.

Metti Forssell (@mettiforssell)

Kauppatieteiden opiskelusta muoti- ja lifestylebloggariksi reilut 10 vuotta sitten. Mettin lähtöä somessa on varmasti auttanut osittain hänen miehensä aiemmin työ ammattilaisjalkapalloilijana, joka sai Forssell nimelle vauhdikkaan lähdön.

Pitkä, kaunis, skandinaavinen blondi Metti on saanut lähes 70 000 seuraajaa Instagram-tililleen, missä hän useimmiten kuvaa itseään erilaisissa vaatteissa. Sisällössä näkyy myös meikit, rantamuoti ja kengät sekä totta kai tarpeeksi myös paljasta pintaa – olematta kuitenkaan liian paljastava.

Metti on luonut itselleen oman kanavansa omalla yksinkertaisella, skandinaavisella tyylillään, mutta muuten joku voisi sanoa hänen kanavaansa jopa tylsäksi.

Janni Hussi (@jannihussi)

Moni varmasti muistaa Jannin monista eri televisio-ohjelmista, missä hän ehti toimia juontajan, ennen hurahtamistaan ralliin. Nykyään sisältö on pitkälti:

  • kuvia ja hetkiä omasta arjesta
  • sisältö on myös huumoripitoista varsinkin osuessaan aviomies Joeliin
  • kuvia rallinmaailmasta, onhan hän Toyota tiimissä kartturina mm. Jari-Matti Latvalalle

Toisaalta hänen yli 350 000 seuraajaansa saavat nähdä arkisia kuvia hänen ja hänen miehensä Joel Harkimon elämästä. Janni ja Joel ovat olleet naimisissa reilut kaksi vuotta, ja rakkauden täytteisiin elämään kuuluu molempien kohdalla maailman kiertäminen – toisella ralleissa, toisella veneellä.

Jannin Instagram on täynnä aktiivista tekemistä, mutta myös sitä lifestyle sisältöä, mikä ihmisiä ja seuraajia yleensäkin kiinnostaa. Siksi hänellä onkin 10x enemmän seuraajia kuin Mettillä. Kaiken kaikkiaan hänen kanavansa on huomattavasti monipuolisempi ja kiinnostavampi.

Miisa Grekov (@mmiisas)

Miisa Grekov on tullut tutuksi useimmalle television ja striimauksien kautta. Hän aloitti uransa kotonaan vuonna 2013.

  • Instagram tili on kerännyt yli 430 000 seuraajaa
  • YouTube kanavalla on yli 379 000 tilaajaa
  • julkaisuja on nähtävillä yli 1 600 kappaletta, mikä on kohtuullisen vähän verrattuna vaikkapa Janni Hussin yli 4 000 julkaisuun.
  • hurja sosiaalisen median kokemus ennen Instagramia YouTubesta

Miisa kenties aloitti uransa YouTubessa mutta on sittemmin löytänyt äänensä myös televisiossa ja sitä kautta hänen oman yrityksensä liikevaihtokin on kasvanut yli 200 000 euron.

  • Miisa Grekov & Mimosa Willamo Gogin kantabaarissa
  • Miisa Grekov TTK:ssa
  • Miisa ja Muodin Huipulle

Miisalla on siis somekanavat hallussa, kuten myös podcastit sekä TV. Hän on itseasiassa myös julkaissut kirjan.

Henkilökohtaisessa elämässään hän on naimisissa Tomaksen kanssa vuodesta 2022. Henkilönä Miisa on tunnettu rentoudestaan ja mutkattomuudestaan, vaikka television Muodin Huipulle- ohjelma toikin hänestä esille myös toisenlaisen Miisan.

Suomalaisten suosikit

Nämä kolme kanavaa ovat selkeästi erilaisia, mutta toisaalta myös samanlaisia, ne kuuluvat lifestyle genreen, mutta on niitä muitakin suomalaisia kiinnostavia aiheita, tai ainakin lähtökohta seurantaan on voinut olla erilainen.

Suomalaisittain suosituin henkilö tai seuraamisen kohde Instagramissa on suomalainen entinen F1-ammattilainen ja maailmanmestari Kimi Räikkönen. Räikkösen tili on erilainen.

  • Kimi auton kanssa
  • Kimi moottorikelkan kanssa
  • Kimi moottoripyörän kanssa
  • muuten kuvia lapsista (ottajana Minttu)
  • erittäin harvoja brändikuvia

Kimin kanavalla on yli kolme miljoonaa seuraajaa ja varmasti näistä suurin osa seuraa häntä, koska Kimi voitti Ferrarilla ajaessaan F1-maailmanmestaruuuden ja on yhä viimeisen Ferrarilla ajanut maailmanmestari.

Kimin kanava täyttyy paljon hänen omista harrastuksistaan, mutta myös,

  • lasten harrastuksista
  • Acen tuntuu seuraavan isänsä jalanjäljissä vauhtilajeissa, ja onkin jo nyt kerännyt joukon voittoja karting-luokissa

Ison osan kuvien taustalla lienee Kimin vaimo Minttu. Kuvan kaunis tumma suomalainen kaunotar on löytänyt oman paikkansa lapsikatraan äitinä ja Kimin vaimona. Mintulla itselläänkin on yli 285 000 seuraajaa kanavallaan, missä hän toimii mm. Nescafen vaikuttajana. Mintunkin kanavalla ison osan näkyvyydestä saa heidän lapsensa. Mintun kanava on selkeästi enemmän ”tavallisen” vaikuttajan, sillä sisällöstä on selvästi iso osa jonkin brändin tuotteisiin liittyvää.

Erilainen kanava: Konsta Punkka (@kpunkka)

Konsta Punkka on julkaissut omalle kanavalleen reilut 1 700 kuvaa ja kerännyt niillä yli 1,2 miljoonaa seuraajaa. Kuvissa Konsta on ottanut tähtäimeensä eläimet luonnossa, sekä itse luonnon. Hänen kuvakerrontansa on selkeätä ja kiinnostavaa ja kuvissa vaihtelevat näkymät aina ketun poikasista vuoristojen lumimaisemiin.

Konsta on kansainvälisesti tunnettu luontokuvaaja, joka on lähtöisen Parkanosta. Hän on eniten tunnettu lintukuvista, jotka korostavat hänen suhdettaan luontoon: herkkyyttä ja rauhaa. Hän on saanut paljon positiivista palautetta visuaalisuudesta, valon käytöstä ja sommittelustaan.

Myös urheilijat ovat vaikuttajia: Eevi Teittinen (@eeviteittinen)

Eevi Teittinen on aktiivinen julkaisija. Hänellä on yli 4 500 julkaisua ja yli 116 000 seuraajaa. Eevi on tullut tutuksi Bikini-fittnes kisoista, joissa hän on ollut huipulla aina vuoden 2015 SM-kisoistaan.

Eevi on hyvä esimerkki urheiluvaikuttajasta. Hän nimittäin käy paljon puhujamatkoilla erilaisissa tapahtumissa. Hän toimii myös elämäntapavalmentajana sekä personal trainerina.

Eevi on tullut tutuksi myös televisiosta ohjelmasta Fitnesspäiväkirjat, jossa hänestä selvisi mm. se, että hän on naimisissa Teemu Packalenin kanssa, joka vastaavasti on monille tuttu kamppailulajien maailmasta aina kilpailutasolta asti. Ennen Teemua, Eevi oli kihloissa Uniikin kanssa.

Eevi on siinä mielessä hyvässä asemassa, että liikunta-alan vaikuttajana hänen tekojaan ja sanojaan saatetaan kuunnella eri lailla, kuin esimerkiksi lifestyle-bloggaajan. Liikuntavaikuttajat nimittäin:

  • inspiroivat liikkumaan
  • antavat motivaatiota arkeen
  • kehittävät uutta intoa liikkumiseen
  • arvostelevat tuotteita, jotka saattavat sopia sinunkin tavoitteisiisi

Suomalaisia tunnettuja liikunta-alan vaikuttajia, joita kannattaa miettiä omaan seurantaan:

  • Janni Hussi
  • Eevi Teittinen
  • Mikael Sundberg
  • Ida Jemina

Instagram yritysten mahdollisena mainoskanavana

Instagram on kuten monet muutkin sosiaalisen median kanavista, yksi vaihtoehto muiden joukossa. Sen eri sisällöntuottajien kanavista löytyy mahdollisuudet saada kontakteja juuri sellaisiin henkilöihin, jotka ovat eri yritysten toiveissa. Ostaminen ei ole koskaan varmaa, ennen kuin asiakas tekee tilauksensa ja maksaa sen, mutta ostamista auttaa useasti se, että tuote tai palvelu on esillä tavalla, joka resonoi lukijoissa ja katselijoissa.

  • Instagramissa on yli miljardi käyttäjää kuukausittain
  • Instagram mahdollistaa mainoksien kohdistamisen
  • Instagram mahdollistaa oman seuraajakunnan luomisen
  • Tarjolla myös oma Instagram Shopping
  • tilastot ja analytiikka

Instagram toimii sekä tekstillä, että kuvilla, mutta myös videopätkillä. Se on pitkälti samanlainen kanava kuin Facebook, ja osittain samanlainen kuin YouTube tai TikTok – jokainen kanava on kuitenkin sävyltään erilainen, ja siksi myös eri sosiaalisen median kanavat mahdollistavat erityyliset kontaktipinnat myös yritysten lisämyynnille.

Lisää kommentti Lisää kommentti

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Edellinen uutinen
Aiotko markkinoida kasinoita Instassa?

Aiotko markkinoida kasinoita Instassa? Perehdy ensin tähän sanastoon