Tee tästä pimeä Tee siitä kevyt

Suosituimmat Instagram-trendit vuonna 2025

Suosituimmat Instagram-trendit vuonna 2025 Suosituimmat Instagram-trendit vuonna 2025

Sosiaalisen median merkitys on kiistaton, ja Instagram on säilyttänyt asemansa yhtenä tärkeimmistä kanavista. Sitä käytetään aktiivisesti päivittäin, mikä tekee Instagramista merkittävän alustan myös markkinointiin.

Koska sosiaalisen median sisältöä tuotetaan valtavia määriä, edellyttää erottuminen aitoa sisältöä. Tärkein vuoden 2025 trendi onkin persoonallisen ja rohkeasti oman näköisen sisällön tuottaminen.

Mitä muuta kannattaa huomioida sisältöä tuottaessaan? Perehdy tuoreimpiin trendeihin tarkemmin alla.

Lyhytvideot keräävät katsojia

Instagram aloitti alustana, johon jaettiin kuvia omasta elämästä. Vaikka kuville on edelleen oma paikkansa, kulkee trendi jatkuvasti yhä enemmän videosisältöä kohti. Ne keräävät huomattavasti pelkkiä kuvia enemmän katsojia, ja omaa sosiaalista mediaa kasvattavan kannattaa panostaa videosisältöön kuvien sijaan.

Median käyttäjät ovat tottuneet nopeuteen monella eri osa-alueella. Yksi esimerkki tästä on casino ilman rekisteröitymistä, joka tarjoaa tavallista nopeamman tavan pelaamiseen. Kun kirjautuminen tehdään pankkitunnuksilla, voidaan samalla tehdä sähköinen tunnistautuminen.

Sähköisen tunnistautumisen ansiosta moni aikaa vievä prosessi jää välistä, ja pelaaminen on perinteistä tapaa nopeampaa. Kasinot ilman rekisteröitymistä ovatkin nousseet suureen suosioon, jolle ei näy loppua.

Instagram Reels tarjoaa samalla tavalla nopeaa viihdettä, mikä nostaa tilin näkyvyyden kuvia ja pitkiä videoita suuremmaksi. Samalla löytää uusia seuraajia ja pääsee kasvattamaan tiliä.

Mikrovaikuttajien rooli kasvaa

Mikrovaikuttajalla tarkoitetaan sosiaalisessa mediassa aktiivista henkilöä, jonka seuraajamäärä ei nouse kärkipäähän. Niiden rooli on kuitenkin kasvusuunnassa, koska seuraajat ovat usein isojen vaikuttajien vastaavia sitoutuneimpia.

Yhteistyö mikrovaikuttajien kanssa tarjoaa erityisen hyvät mahdollisuudet kohdennettuun markkinointiin, jossa tuotetta tai palvelua markkinoidaan tietylle tarkkaan rajatulle uskolliselle seuraajakunnalle. Koska seuraajat samaistuvat voimakkaasti mikrovaikuttajaan, on markkinointi tehokasta.

Mikrovaikuttajaksi pääseminen edellyttää aktiivisuutta ja seuraajien kanssa kommunikointia. Oma sisältö kannattaa tehdä vahvasti tietylle kohderyhmälle, ja tilillä saa näkyä vahvasti oma kädenjälki ammattimaisesti tuotetun sisällön sijaan.

Persoonallisuus ja aitous sisällön keskiössä

Persoonallisuus ja aitous ovat vuoden 2025 suurimpia trendejä, mikä näkyy vahvasti myös Instagramissa.

Tällä hetkellä eniten seuraajia kerääviä tilejä yhdistää yksi asia – niiden pitäjät jakavat rohkeasti kokemuksia omasta arkipäivästään. Yksi esimerkki tällaisesta vaikuttajasta on Shirly Karvinen, joka jakaa tilillään avoimesti arkipäiväänsä. Karvinen ei pelkää ottaa kantaa, ja lyhytvideoiden puolella nähdään välillä myös rohkeita ulostuloja.

Liian vahvasti brändätty sisältö ei vetoa Instagramin käyttäjiin, ja sen sijaan etsitään samaistuttavaa sisältöä. Samaistuttava ja uskottava vaikuttaja samalla markkinoi tehokkaimmin, koska suosituksia otetaan mieluummin vastaan läheiseksi koetuilta henkilöiltä.

Instagramissa ja muissa sosiaalisen median kanavissa kannattaakin olla rohkeasti oma itsensä. Sen kautta löytää seuraajakunnan, jonka kanssa jakaa yhteisen arvomaailman.

Seuraajia kannattaa myös kannustaa aktiivisuuteen ja omien kokemusten jakamiseen. Kysymyslaatikot ja aktiivinen kommentointikenttä kertovat siitä, että sisältö tosiaan tavoittaa kohdeyleisön.

Tekoälyn merkitys vielä vähäinen

Vaikka tekoälyn merkitys monessa asiassa kasvaa, on sen vaikutus Instagramissa vielä vähäinen. Tekoälyn avulla ei kannata tehdä liian suuria parannuksia kuviin ja videoihin, koska se kerää nopeasti negatiivista palautetta seuraajilta.

Tekoälyn rooli onkin pysyä taustalla, jossa se voi toimia tukena analyyseja tehdessä. Se kykenee analysoimaan isoja määriä dataa ihmistä nopeammin, mikä voi auttaa suunnittelemaan tulevia sisältöjä.

Analyysien kautta saatuja suosituksia ei kuitenkaan kannata seurata sokeasti. Oman persoonan on tärkeä näkyä jokaisessa postauksessa ja videossa, eikä liian suuren roolin antaminen tekoälylle kannata.

Sosiaalisen median vaikutus vain kasvaa

Tilastokeskus tutkii suomalaisten median käyttöä, ja tekee sen pohjalta julkaisuja. Sosiaalisen median vaikuttajat näkyivät tilastoissa jo vuonna 2023, ja merkitys on sen jälkeen ollut vain kasvussa.

Instagram on säilyttänyt asemansa, vaikka erityisesti nuorempi sukupolvi käyttää aktiivisesti myös pelkkään videosisältöön keskittyviä alustoja. Merkitys erityisesti markkinoinnin välineenä on edelleen kasvusuunnassa, mikä kuuluu myös 2025 trendien joukkoon.

Pysymällä mukana trendeissä ja tuottamalla persoonallista sisältöä jokainen voi löytää itselleen isomman seuraajakunnan. Tällöin voi hypätä mukaan mikrovaikuttamisen trendiin, joka voi näkyä jopa lisätuloina.

Lisää kommentti Lisää kommentti

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Edellinen uutinen
Sami Kelopuro

Sami Kelopuro: Suomen pokerilegenda

Seuraava uutinen
riitta havukainen lapset

Keitä ovat Riitta Havukainen lapset ja mitä he tekevät nyt?